در اینجا تمام مسائل سیاسی روز دنیا را میتوانید پیداکنید
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری
لشکر طیبه پاکستان در حال آموزش تندروهایی است که برای جنگیدن در عراق، نخست در پاکستان آموزش می‌بینند. زیربنای همکاری داعش و لشکر طیبه با آموزش نیروهای داعش به وسیله لشکر طیبه ریخته شده ‌و در ماه‌های آتی دو طرف برنامه همکاری خود را نهایی خواهند کرد. رسانه‌های هندی از تهدید بزرگ ناشی از آموزش تروریست‌های تکفیری برای این کشور و کشورهای همسایه خبر می‌دهند، زیرا لشکر طیبه پاکستان در حال آموزش تندروهایی است که برای جنگیدن در عراق، نخست در پاکستان آموزش می‌بینند. به گزارش «تابناک»، به نقل از ری‌دیف از رسانه‌های پرمخاطب هند، علاوه بر حدود دو هزار تن از شهروندان چچن و نیجریه ـ که بر پایه یک گزارش سازمان ملل اکنون در صفوف نیروهای تکفیری در عراق و سوریه مشغول جنگ هستند‌ ـ خبر‌ها حاکی از این است که حدود هشتصد تبعه هند نیز به دنبال پیوستن به داعش هستند. بنا بر این گزارش، تروریست‌های اهل چچن و نیجریه در اردوگاه‌های لشکر طیبه آموزش می‌بینند و این می‌تواند تهدیدی برای هند باشد. مقامات سازمان‌های اطلاعاتی هند نسبت به نزدیکی لشکر طیبه و گروه داعش و تبعات آن هشدار می‌دهند. این موضوع با توجه به افزایش علاقه لشکر طیبه برای آموزش شهروندان هند نگران‌کننده‌تر خواهد بود، زیرا در گذشته لشکر طیبه به دنبال یافتن نیروهایی مناسب برای حملاتی در هند بوده است. لشکر طیبه در گذشته بیش از اینکه به دنبال نقش‌آفرینی خود در چنین حملاتی باشد، کنترل بر آن‌ها را در نظر داشته است. بنا به گفته اطلاعاتی هند، حافظ سعید، امیرگروه جماعت الدعوه که مغز متفکر حملات ۲۶ دسامبر مومبای هند است، توانایی جمع‌آوری نیرو در پاکستان و هند برای اهداف خود را دارد. پیش‌بینی می‌شود که روابط گروه داعش و لشکر طیبه در آینده تقویت شود. رهبر لشکر طیبه احتمالا برای تحکیم روابط داعش و طالبان نیز تلاش خواهد کرد. خروج نیروهای غربی از افغانستان در سال آینده بر اهمیت چنین روابطی خواهد افزود. منابع اطلاعاتی هندی مدعی هستند که زیربنای همکاری داعش و لشکر طیبه با آموزش نیروهای داعش به وسیله لشکر طیبه ریخته شده ‌و در ماه‌های آتی دو طرف برنامه همکاری خود را نهایی خواهند کرد. لشکر طیبه که در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان به وسیله افرادی مانند عبدالله عزام و حافظ سعید تشکیل شده است، در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان اردوگاه‌های آموزشی دارد و در سال‌های گذشته، روابط نزدیکی با طالبان در افغانستان و نیروهای وابسته به القاعده داشته است. شروع عملیات در بیرون از پاکستان و افغانستان در سال‌های گذشته نشان داده که این گروه، در مسیری مشابه حرکت القاعده به دنبال برنامه‌هایی در سطح بین‌المللی خواهد بود. لشکر طیبه از جمله گروه‌های حاضر در شبکه گروه‌های شبه‌نظامی مرتبط با هم در منطقه شرقی ایران است که گاهی با گروه‌های تروریستی فعال در شهرهای مرزی ایران نیز همکاری می‌کنند.
برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

روز گذشته، تهاجم همه‌جانبه رژیم اسرائیل به غزه ـ که در روزهای اخیر همواره جریان داشته ـ با حمله وحشیانه این رژیم به منطقه «شجاعیه» به شدید‌ترین سطح خود رسید. با این حال، منابع خبری صهیونیستی مدعی هستند، این دست حملات در روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت؛ امری که نشان از بی‌اعتنایی کامل رژیم اسرائیل به واکنش‌های بین‌المللی نسبت به جنایت‌های خود دارد.

به ادامه مطلب مراجعه کنید.

برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران و پایبندی به توافق ژنو، هشدار یکی از نمایندگان مجلس به غرب درباره مذاکرات هسته ای، ادعای برخی چهره های سیاسی آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران و چشم انداز حصول توافق نهایی میان ایران و 1+5، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

انتشار گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران و پایبندی به توافق ژنو، هشدار یکی از نمایندگان مجلس به غرب درباره مذاکرات هسته ای، ادعای برخی چهره های سیاسی آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران و چشم انداز حصول توافق نهایی میان ایران و 1+5، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

 
تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو
 
به گزارش «تابناک»، اعلام خبر پایبندی ایران به مفاد توافقنامه مقدماتی هسته ای ژنو از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد بر اساس گزارش ماهانه آژانس، ایران در چارچوب توافق مقدماتی با قدرت های جهانی، حساس ترین بخش ذخایر گاز اورانیوم غنی شده خود را از بین برده است. بر اساس این گزارش، ایران از یک سو غنی سازی اورانیوم تا سطح 20 درصد را متوقف کرده و از سوی دیگر، 210 کیلوگرم ذخابر اورانیوم 20 درصدی خود را رقیق یا به اکسید تبدیل کرده است. 
 
تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو
 
این در حالی است که مقامات کشورمان بار دیگر هشدار داده اند در صورت شکست مذاکرات، غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد از سر گرفته خواهد شد. در این زمینه، خبرگزاری کویت اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را بازتاب داده که گفته در صورت عدم حصول توافق جامع از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، ایران غنی سازی 20 درصدی را از سر خواهد گرفت. وی موافقت دو طرف با تمدید دوره زمانی مذاکرات را نشانه عزم سیاسی آن ها برای دستیابی به توافق جامع دانسته، اما گفته در عین حال، این تمدید، تضمینی برای دستیابی به چنین توافقی نیست. 
 
تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو
 
گفتنی است در این روند، فضاسازی های برخی چهره های سیاسی و نیز رسانه های غربی علیه برنامه هسته ای ایران ادامه دارد. رابرت آینهورن، مشاور پیشین کنترل تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا، یکی از همین افراد است که در گفت و گویی با روزنامه «لس آنجلس تایمز» مدعی شده ایران در حال ایجاد موانع و محدودیت های در موضوع توافق هسته ای با قدرت های جهانی است. وی گفته ایران و قدرت های جهانی در مهمترین موضوع مطرح در مذاکرات، یعنی حجم برنامه غنی سازی اورانیوم ایران در آینده با یکدیگر اختلافات جدی دارند و مدعی شده درخواست های ایران در این موضوع، چشم انداز رسیدن به توافق نهایی را مبهم می سازد.
 
تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر پایبندی ایران به توافق ژنو
 
در نهایت، در همین زمینه، «کریستین ساینس مانیتور» به بررسی این موضوع پرداخته که آیا در حال حاضر، اصولاً چشم اندازی جدی برای رسیدن به توافق جامع میان ایران و 1+5 وجود دارد یا خیر. این روزنامه اشاره می کند که هرچند دیپلمات های دو طرف از حصول پیشرفت جدی و اساسی در مذاکرات سخن گفتند، اما اختلافات اساسی همچنان توافق نهایی را تهدید می کند. در این شرایط و در حالی که ایران و آمریکا، هر یک از ضرورت اتخاذ «تصمیمات دشوار» از سوی طرف مقابل سخن می گویند، مشخص نیست که طرفین تا چه حد خواهند توانست شکاف ها و اختلافات موجود بر سر آینده برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را از میان بردارند. 

برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

با آغاز حملات زمینی خونبار رژیم صهیونیستی به غزه و شهادت شماری از فلسطینیان، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه فلسطین به اوج خود رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، امروز هم حملات خونبار رژیم اشغالگر قدس به فلسطین شماری  شهید و زخمی برجا گذاشت و البته نیروهای مقاومت این حملات را بی‌پاسخ نگذاشتند.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

واکنش رژیم اسرائیل به تمدید دوره مذاکرات هسته ای ایران، استقبال دولت آلمان از ادامه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5، هشدار فرانسه درباره روند پیش رو در مذاکرات هسته ای، رقابت شرکت های تجاری انگلیسی برای بازگشت به ایران و بازتاب اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره کمک به عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

موضع آلمان، فرانسه و رژیم اسرائیل درباره تمدید مذاکرات هسته‌ای

به ادامه مطلب مراجعه کنید.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: اختلافات در مورد محتوا همچنان وجود دارد، تصور می‌کردیم تا روز یکشنبه بتوانیم به توافق برسیم اما هنوز شکاف‌های گسترده در موارد مبنایی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، "سیدعباس عراقچی" پس از پایان مذاکرات ایران و 1+5 که با قرائت بیانیه مشترک همراه بود گفت: در چهار ماه آینده مبلغ دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در هشت قسط آزاد می‌شود.

وی افزود: اختلافات در مورد محتوا همچنان وجود دارد، تصور می‌کردیم تا روز یکشنبه بتوانیم به توافق برسیم اما هنوز شکاف‌های گسترده در موارد مبنایی وجود دارد.

عراقچی در رابطه با محتوای مذاکرات گفت: 80 درصد گفتگوها به غنی سازی اختصاص داشت.

وی با بیان اینکه هنوز برخی شکاف‌ها در مورد فردو و اراک وجود دارد گفت: ایران در 4 ماه آینده 25 کیلوگرم از اورانیومی که به اکسید تبدیل کرده را به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به صحبت‌های رهبر انقلاب گفت: آنچه برای ما اهمیت دارد این است که برنامه غنی‌سازی  چشم‌انداز صنعتی شدن دارد و باید حفظ شود، مقام معظم رهبری فرمودند 190 هزار سو باید تولید کنیم، برای امروز نیست یک چشم انداز صنعتی است که باید در هر راه حلی حفظ شود.

عراقچی درباره تعهدات طرفین طی 4 ماه آینده گفت: همه تعهدات طرفین به مدت 4 ماه ادامه دارد و تحریم‌ها به مدت 4 ماه دیگر تعلیق است و تعهدات ایران هم همین طور اما بعضی از تعهدات طرفین در طول 6 ماه گذشته تغییر ماهیت داده بود و باید مذاکره می‌شد در این باره که گام اول چطور ادامه یابد؟

 

وی در ادامه افزود: در توافق نهایی باید تحریم‌ها یکجا لغو شود، فاصله زمانی، تعلیق و لغو تحریم‌ها ممکن است در نظر گرفته شود. تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای ایران در سطح کنونی ادامه خواهد داشت، هیچگونه محدودیتی در این زمینه را نخواهیم پذیرفت.

معاون حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه افزود: همه تحریم‌هایی که بر اثر توافق ژنو تعلیق شده بود، طی 4ماه آینده تعلیق خواهد بود و همه اقداماتی که ما تعهد کرده بودیم، انجام دهیم یا انجام ندهیم، در 4 ماه آینده به همان ترتیب خواهد بود.

وی اظهار داشت: اما بعضی از تعهدات طرفین در 6 ماه گذشته، ماهیت و شکل آن تغییر کرده بود و این احتیاج داشت ما مذاکراتی داشته باشیم که تحت چه شرایطی و با چه وضعیتی، گام اول توافق ژنو ادامه پیدا کند.

** 4 قسط 500 میلیون دلاری و دو قسط 400 میلیون دلاری

مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان  افزود: باید در این زمینه تصمیم می گرفتیم. ما معتقد بودیم که در 4 ماه آینده باید مبلغی از منابع مالی ما آزاد شود و چون برای 6 ماه ، 4 میلیارد و 200 میلیون دلار بود، برای 4 ماه آینده مبلغ دو میلیارد و 800 میلیون دلار باید از منابع مالی ایران آزاد شود.

عراقچی گفت: برخی معتقد بودند با توجه به اینکه اقدام ایران برای تبدیل مواد 20 درصد تمام شده است، مبلغ جدیدی نباید پرداخت شود. مذاکرات فشرده و بحث های عمیقی را در این زمینه داشتیم و نهایتا مقرر شد که در چهار ماه آینده دو میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر به حساب بانک مرکزی ایران واریز شود.

وی با بیان اینکه این بحث فشرده‌ای بود و وقت زیادی را از ما برد تا تنظیم شود، گفت: ما مشابه توافق ژنو که یک Non-Paper را به عنوان راهکارهای عملیاتی اجرای توافق داشتیم، برای تمدید آن نیز چنین Non-Paper را داریم که مشخص می کند مبلغ در چند قسط و چگونه پرداخت می شود.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: سعی کردیم برخی نقاط ابهام در توافق ژنو در چهار ماه آینده برطرف شود. به عنوان مثال، در نحوه پرداخت‌ها در 6 ماه اول مشکلات و ناهماهنگی‌هایی وجود داشت که سعی کردیم در چهار ماه آینده برطرف شود. درباره بیمه نیز ابهاماتی وجود داشت و شرکت‌های بیمه با ابهاماتی مواجه بودند که سعی کردیم در برنامه عملیاتی جدید آن را برطرف کنیم.

عراقچی همچنین گفت: بر خلاف اظهار نظرهای مختلفی که می‌شود هم 4 میلیارد و 200 میلیون دلار را بصورت نقدی دریافت کردیم و هم دو میلیارد و 800 میلیون دلار آینده را بصورت نقدی دریافت خواهیم کرد.

**تعهدات ایران تا 4 ماه آینده

مذاکره کننده ارشد کشورمان گفت: برخی از اقدامات ایران نیز در اینجا روشن تر بیان شده است و بعضی از کارهایی که طبق برنامه زمانبندی خودمان قصد اجرای آن را داشتیم در اینجا به طور مشخص ذکر کرده‌ایم و به عنوان مثال، تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران که براساس جدول زمانبندی ما صورت می‌گیرد یا تبدیل پسماندهای مواد غنی شده به اورانیوم طبیعی که برای غنی سازی آماده شود نیز طبق برنامه ما صورت خواهد گرفت.

وی در باره تعهدات ایران طی 4 ماه آینده تصریح کرد: اورانیوم غنی شده 20 درصد را که در توافق اولیه ژنو تبدیل به اکسید شده بود، به سوخت رآکتور تهران تبدیل می‌کنیم. عراقچی در تشریح مذاکرات وین 6 گفت: با توجه به اینکه همه طی 18 روز در زندان کوبورگ( هتل محل مذاکرات) اسیر بودند، به هیات‌ها دو سه هفته تنفس دادیم و بعد از آن مجددا مذاکرات در سطوح مختلف شروع خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: ما هنوز به مذاکرات کارشناسی زیادی نیاز داریم که در موضوعات مختلف باید انجام شود. مذاکرات در سطح معاونان و پس از آن، در سطح آقای ظریف و خانم اشتون احتمالا در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر انجام خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: بعد از گذشت یکی دو هفته، مذاکرات کارشناسی را تنظیم می کنیم و ممکن است برخی مذاکرات به صورت دوجانبه صورت گیرد. فعلا دو - سه هفته را همه به ارزیابی وضع موجود اختصاص داده و تنفسی خواهند داشت. پس از مرور وضعیت مذاکرات، سعی خواهیم کرد برای مشکلات، ایده ها و راه‌های جدید پیدا شود و بعد از دو سه هفته با انرژی جدید دوباره مذاکرات را شروع خواهیم کرد.

** زمان و مکان مشخصی برای مذاکرات بعدی تعیین نشده است

 معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: هنوز زمان دقیق مذاکرات جدید و محل آن مشخص نیست و بستگی به آن دارد که چه مذاکره‌ای را در نظر بگیریم. اگر مذاکرات به شکل فعلی نیاز باشد احتمالا وین انتخاب خواهد شد و اینها در تماس‌های آینده بین من و خانم اشمید (معاون خانم اشتون) تنظیم می‌شود.عراقچی در رابطه با موارد اختلافی بر سر راه توافق ژنو گفت: در توافق نهایی از جمله اختلافاتی که داریم غنی سازی است که در خصوص میزان و ظرفیت آن اختلاف نظر وجود دارد و در این باره ایده‌های مختلفی مطرح شده است. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که برنامه غنی سازی ما چشم انداز صنعتی شدن دارد و باید حفظ شود.

اظهار داشت: بحث‌ها در موضوع اراک و تغییرات در آن، هنوز هست. در بحث فردو و نظارت‌های سازمانی پروتکل الحاقی نیز اختلافات کم و بیش وجود دارد. در 15 روزی که درباره توافق صحبت می‌کردیم، 80 درصد بحث‌ها درباره دو موضوع اول (غنی سازی و اراک) بود.

این مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان افزود: دوره اعتمادسازی هم یکی از موارد مورد اختلاف ما بود. فکر می کنیم طرف مقابل معتقد است اگر در این موضوع توافق حاصل شود ،در بقیه موارد توافق حاصل خواهد شد.

** پرانتزها و سه نقطه‌های پیش نویس متن توافق جامع

وی گفت: دوره زمانی گام پایانی و حرکت به سمت صنعتی شدن مورد اختلاف است و هنوز در باره آن تصمیم گیری نشده است. پرانتزها کم شده، ولی آنهایی که مانده بیشتر اهمیت دارد و محتوایی است؛‌ با یک متن 8 تا 9 صفحه‌ای مواجهیم که دو برابر آن ضمیمه خواهد داشت. با سندی طولانی و بسیار پیچیده مواجهیم که همه کلمه‌های آن را باید توافق کنیم. سند اصلی ما روی متن آماده است، ولی کماکان پرانتزها و نقاط خالی آن، زیاد است.

عراقچی درباره راکتور اراک گفت: چندین پیشنهاد وجود دارد و درباره همه آن‌ها مذاکرات ادامه دارد. هیچ کدام هنوز مورد توافق شش کشور و ایران قرار نگرفته است. درباره اراک گزینه‌های مختلفی از سوی اعضای 1+5 مطرح شده است که برخی از آنها مورد اتفاق همه هست.وی با بیان اینکه بحث‌ها در این رابطه ادامه می‌یابد، افزود: در بحث راکتور آب سنگین اراک هم باید ماهیتش حفظ شود و هم میزان پلوتونیوم آن باید کاهش یابد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: خطوط ما مشخص است و راه حل‌هایی که ارائه می‌دهیم، سازنده است و نگرانی‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای را کاملا مرتفع می‌کند. سعی کرده‌ایم راه حل ارائه دهیم و از بیان مواضع صرف خودداری کنیم. فاصله‌ها در بسیاری موارد زیاد است و یکی از مواردی که اختلاف نظر هست درباره بازه زمانی است.عراقچی در پاسخ به سوالی درباره صحت برخی اخبار منتشره مبنی بر پیشنهاد ظریف به 1+5 گفت: در هر موضوعی پیشنهاد و راه حلی را ارائه کرده‌ایم.

** بیشترین اختلافات با آمریکاست

عراقچی تاکید کرد: چشم انداز برنامه هسته ای ایران صنعتی است نه سمبلیک و در هر راه حلی باید حفظ شود.

وی در مورد افزوده شدن نام برخی شرکت‌ها به لیست تحریم‌ها از سوی آمریکا اظهارداشت: در شش ماه اخیر کشورهای غربی تحریم نکردند. آنچه در چند ماه گذشته اتفاق افتاد، اضافه شدن برخی کشورها به لیست متخلفان بود. همواره گفته‌ایم این نقض توافقنامه ژنو نیست بلکه نقض روح توافقنامه است.

 

عراقچی درباره وضعیت تحقیق و توسعه نیز گفت: وضعیت موجود تحقیق و توسعه به هر شکلی که بوده ادامه می یابد. برای تحقیق و توسعه محدودیتی نمی خواهیم قائل شویم.وی درباره جدول زمانی لغو تحریم‌ها اظهار داشت: اینکه چگونه تحریم‌ها لغو می‌شود، از بحث‌های اختلافی است. معتقدیم همه تحریم‌ها باید یک جا لغو شود و نباید تقسیم شود. ممکن است فاصله زمانی برای تعلیق و لغو تحریم‌ها انجام شود اما باید با تحریم‌ها یکپارچه برخورد شود.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر خارجه درباره اینکه چرا بیشترین مذاکرات با آمریکایی‌ها بود، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان اختلاف با آمریکاست و بیشترین تحریم‌ها توسط آمریکایی‌ها اعمال شده و به طور طبیعی بیشترین مذاکرات نیز با آمریکا صورت گیرد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان تاکید کرد:
اختلاف‌های عمیقی درباره مسایل مختلف وجود دارد و همان‌طور که قبلا گفتیم شروع به نوشتن متن پیش‌نویس کردیم و پیشرفت خوبی به لحاظ متن داشتیم اما در محتوا اختلاف باقی است و 35 درصد مسائل باقی مانده که شامل مسایل کلیدی است


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

بازتاب اعلام خبر تمدید دوره زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، مخالفت برخی سیاستمداران آمریکایی با تمدید مذاکرات، فضاسازی برخی رسانه‌های آمریکایی علیه مذاکرات هسته‌ای، آمادگی کشورهای اروپایی برای برقراری تعاملات اقتصادی با ایران در دوره پس از توافق هسته‌ای و گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب اعلام خبر تمدید دوره زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+ ۵، مخالفت برخی سیاستمداران آمریکایی با تمدید مذاکرات، فضاسازی برخی رسانه‌های آمریکایی علیه مذاکرات هسته‌ای، آمادگی کشورهای اروپایی برای برقراری تعاملات اقتصادی با ایران در دوره پس از توافق هسته‌ای و گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
 
به گزارش «تابناک»، با اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، بخش اصلی مطالب مطبوعات بین المللی درباره ایران به این موضوع اختصاص یافته است. «لس آنجلس تایمز» یکی از ده‌ها روزنامه‌ای است که امروز به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، روز گذشته ایران و شش قدرت جهانی توافق کردند، مدت زمان مذاکرات را چهار ماه دیگر تمدید کنند.

این روزنامه اشاره می‌کند، از ماه فوریه تاکنون، دیپلمات‌های دو طرف تقریباً روزانه با یکدیگر مشغول گفت‌و‌گو بوده‌اند و دور اخیر مذاکرات در وین نیز دو هفته جریان داشت که نتوانست به توافق نهایی منجر شود. به باور این روزنامه، بعید است که کنگره آمریکا نیز مخالفتی با تمدید مذاکرات داشته باشد.
 
بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
 
با این حال، عناصر تندرو مخالف توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا، حتی پیش از اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات نیز مخالفت‌های خود را با این موضوع آغاز کرده بودند.

«نشنال ژورنال» در مطلبی به بیان دیدگاه یکی از این افراد پرداخته که پیشتر در سمت نمایندگی کنگره فعالیت کرده است. به نوشته این سایت، هاوارد برمن گفته، از ایده تمدید زمان مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند؛ اما در عین حال، امیدوار است، در صورتی که شرایط این تمدید بیش از اندازه به سود ایران باشد، کنگره تحریم‌های جدیدی علیه این کشور تصویب کند. وی به طور خاص با موضوع کاهش بیشتر تحریم‌های ایران در این دوره مخالفت کرده است.
 
بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
 
«یو اس ای تودی» دیگر رسانه آمریکایی است که سایت خود را به تریبونی برای فضاسازی علیه ایران در اوضاع کنونی تبدیل کرده است. این سایت در یکی از مطالب خود تلاش کرده، بار دیگر بحث برنامه موشکی ایران را مطرح کرده و ضمن تهدیدآمیز نشان دادن آن، این برنامه را به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران ارتباط دهد.

در این مطلب با اشاره به ارزیابی سالانه وزارت دفاع آمریکا از توانایی‌های نظامی ایران که به تازگی منتشر شده، آمده است، توانایی‌های نظامی ایران، به ویژه در بحث موشکی در حال افزایش است و همین سبب می‌شود با وجود در جریان بودن مذاکرات، ایران همچنان یک تهدید علیه منافع آمریکا بماند.
 
بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
 
این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های اروپایی بر خلاف آمریکایی‌ها، از هم اکنون گمانه زنی درباره پتانسیل‌های تعامل با ایران در دوره پس از لغو تحریم‌ها را آغاز کرده‌اند. سایت شبکه خبری آلمانی «دویچه وله» با انتشار مطلبی در این زمینه، از آماده شدن ایران برای جذب سرمایه‌های خارجی در دوره پس از برداشته شدن تحریم‌ها سخن گفته است.

به نوشته این سایت، صنایع کشورهای اروپایی به دقت مذاکرات هسته‌ای ایران را زیر نظر دارند، زیرا دستیابی به توافق، سبب تخفیف تحریم‌ها خواهد شد و شرکت‌های آلمانی در کنار دیگر سرمایه گذاران و شرکت‌های خارجی، از چنین فضایی سود خواهند برد. 
 
بازتاب اعلام رسمی خبر تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5
 

در پایان باید اشاره کرد در میان دیگر مطالب، موضوع گفت‌و‌گو تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه درباره موضوعات دوجانبه و جهانی نیز مورد توجه مطبوعات بین المللی بوده است.

خبرگزاری «ریانووستی» می‌نویسد، روز گذشته حسن روحانی و ولادیمیر پوتین در گفت‌و‌گویی تلفنی به بحث درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و دیگر مسائل جهانی پرداخته‌اند. بنا بر اعلامیه منتشره از سوی دولت روسیه، دو رئیس جمهور در این تماس تلفنی درباره دیگر موضوعات مهم روز، از جمله تحولات اخیر عراق و همچنین تهاجم نظامی رژیم اسرائیل به غزه نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

مذاکرات ایران و 1+5 برای نگارش متن پیش نویس توافق جامع هسته‌ای روزگذشته با دیدارهای فشرده مذاکراه‌کنندگان ایرانی و طرف غربی همراه بود و تلاش‌ها برای رسیدن به نتیجه نهایی همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، بار دیگر این شهر میزبان دیپلمات‌هایی از ایران، آلمان، انگلیس، آمریکا، روسیه‌، فرانسه و چین است تا درباره پرونده هسته‌ای ایران و رسیدن به توافق نهایی به بحث و گفتگو بپردازند.



مذاکرات وین 6 از روز چهارشنبه هفته گذشته 2 جولادی ( 11تیرماه) آغاز شده و طرفین مصمم هستند با استفاده از تمام فرصت باقی مانده تا 20 جولای، پایان فرصت تعیین شده در توافق موقت ژنو، رایزنی‌های خود را به صورت مستمر تا 29 تیرماه ادامه دهند.

نظر به اهمیت مذاکرات، این خبر لحظه به لحظه به‌روز رسانی می‌شود.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

رییس‌جمهور با بیان اینکه سردمداران رژیم تل آویو هیچ مبنا و منطقی برای موشک‌باران و کشته و زخمی کردن افراد بی‌گناه و غیر نظامی ندارند،‌گفت: این وحشی‌گری را نمی‌توان به بهانه کشته شدن چند نفر توجیه کرد.

 به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور در آغاز جلسه روز چهارشنبه هیات دولت با اشاره به حمله بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به مردم روزه‌دار غزه اظهارداشت: تنها یک رژیم حامی تبعیض نژادی و آپارتاید می‌تواند ده ها هزار زن و مرد و کودک بی‌گناه را به بهانه کشته شدن سه نفر زیر باران گلوله‌های توپ و تانک و بمباران‌های بی‌امان قرار دهد.

** وحشی‌گری سردمداران تل‌آویو را نمی‌توان به بهانه کشته‌شدن چند نفر توجیه کرد 

رییس‌جمهور افزود: سردمداران رژیم تل آویو هیچ مبنا و منطقی برای موشک‌باران و کشته و زخمی کردن افراد بی‌گناه و غیر نظامی ندارند و این وحشی‌گری را نمی‌توان به بهانه کشته شدن چند نفر توجیه کرد.

روحانی تصریح کرد : امروز ملت مظلوم فلسطین علاوه بر اینکه آماج گلوله‌های صهیونیست‌ها قرار دارند تحت شدیدترین محاصره اقتصادی نیز واقع شده‌اند بطوریکه حتی کمک‌های پزشکی ، دارویی و غذایی از آنها دریغ می‌شود.

رییس شورای عالی امنیت ملی از دیگر مصیبت‌های جهان اسلام را تحرکات تروریستی در عراق و سوریه دانست و گفت: متاسفانه عناصر افراطی طبق برنامه‌های استعماری و به نام اسلام علیه اسلام اسلحه به دست گرفته‌اند و به اختلاف ، تفرقه و خونریزی می‌پردازند.

روحانی با اشاره به مشی امیر المومنین (ع) در مواجهه اخلاقی با دشمنان و تاکید ایشان بر سخن گفتن با لحن مناسب با آنان ابراز امیدواری کرد که با کمک همه کشورهای اسلامی، مردم مسلمان عراق با ایستادگی ، هوشیاری و بصیرت از این مشکل عبور کنند.

**  هیچ‌کس نمی‌تواند فرهنگ انقلاب را تضعیف کند

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به مقوله فرهنگ و حساسیت‌های رهبری درباره این مقوله پرداخت و گفت: فرهنگ انقلاب را هیچ‌کس نمی‌تواند تضعیف کند و دولت خود را موظف می‌داند با نگاه ملی از هرکس که به فرهنگ والای ایرانی – اسلامی خدمت می‌کند، حمایت نماید.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ از همه مسوولان فرهنگی خواست که راهبردهای رهبری در حوزه فرهنگ را مورد توجه جدی قرار داده و اجرایی نمایند.

**‌ دولت جناح‌بندیهای سیاسی را در دستور کار قرار نداده است 

رییس‌جمهور گفت: بیانات رهبری به روشنی نشان می‌دهد که حساسیت اصلی ایشان در حوزه فرهنگ بر اصول اسلام و انقلاب تاکید دارد و فراتر از محدودیت‌های جناحی است و همه کسانی را که برای فرهنگ اسلام و انقلاب تلاش می‌کنند ، صرفنظر از ملاحظات جناحی مورد عنایت قرار می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: دولت نیز از ابتدا جناح‌بندیهای سیاسی را در دستور کار قرار نداده است و تلاش کرده تا بر اساس قانون و شایسته‌سالاری عمل کند.

رییس‌جمهور تاکید کرد همه اعضای دولت اعم از وزارتخانه‌هایی که مسئولیت مستقیم در قبال وضعیت فرهنگی کشور دارند تا وزارتخانه‌هایی که بطور غیر مستقیم در این مقوله سهیم هستند باید تمام مساعی خود را برای تحقق اهداف فرهنگی و رفع نگرانی‌ها طبق رهنمودهای رهبری بکار بندند.

** حل مسایل فرهنگی عزم ملی می‌طلبد 

روحانی خاطرنشان کرد: با توجه به نظر و دغدغه رهبر معظم انقلاب در خصوص فرهنگ باید به این موضوع بیش از پیش اهمیت دهیم ، بدانیم حل مسایل فرهنگی عزم ملی می‌طلبد و نباید نگاه جناحی به آن داشت و باور کنیم که تغییرات فرهنگی امری زمان بر و بلند مدت است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر اشاره و ابراز امیدواری کرد که همه مسلمانان و بویژه ملت بزرگ ایران از فیوضات و معنویت این ایام بیش از پیش بهره‌مند شوند.

روحانی همچنین با برشمردن ویژگیهای شخصیتی امام علی (ع) ، گفت: ضربت شمشیر بر فرق سر امیرالمومنین (ع) ضربت بر یک انسان نبود بلکه ضربت بر عدالت و معنویت در دنیای اسلام و جهان بود.

رییس جمهور با اشاره به فرازهایی از سخنان آن امام همام در نهج البلاغه گفت : ما باید در پی عمل به دستور الهی و راه حق باشیم و راه حق را تا به آخر و نهایت بپیماییم و از در دفاع از حق در ابعاد مختلف استقامت بورزیم تا همانطور که آن حضرت گفت «اگر نمی‌توانیم مثل علی(ع) باشیم ولی علی(ع) را یاری کنیم.»


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه در 10 روز گذشته به شهادت و مجروح شدن صدها تن منجر شده است، مقام های رژیم صهیونیستی در آخرین اظهارات خود با اتفاق نظر اعلام کردند که این حملات همچنان ادامه خواهد داشت.

حماس : آتش‌بس کافی نیست؛ محاصره غزه باید شکسته شود

نیروی هوایی ارتش رژیم‌ صهیونیستی حملات گسترده نظامی خود را که از بامداد روز سه‌شنبه (17 تیر) تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد، با مقاومت گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «عملیات دهم ماه رمضان» رو به رو شد.

به گزارش«تابناک» امروز هم حملات خونبار رژیم اشغالگر قدس به فلسطین شماری شهید و زخمی برجا گذاشت و البته نیروهای مقاومت این حملات را بی‌پاسخ نگذاشتند.این در حالی است که حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه در 10 روز گذشته به شهادت و مجروح شدن صدها تن منجر شده است، مقام های رژیم صهیونیستی در آخرین اظهارات خود با اتفاق نظر اعلام کردند که این حملات همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بار دیگر خواستار حمله زمینی به نوار غزه و اشغال این منطقه شد و گفت: اسرائیل باید تا آخر جلو برود. لیبرمن در یک کنفرانس خبری افزود: من همیشه می گویم که تلافی خواهیم کرد. این عملیات زمانی پایان خواهد یافت که اسرائیل کنترل تمامی نوار غزه را به دست بگیرد.

ادعای تلافی جویی از سوی لیبرمن در حالی مطرح می شود که مدیر اجرایی یونیسف ضمن هشدار نسبت به وضعیت وخیم کودکان غزه در پی حملات رژیم صهیونیستی، روز دوشنبه اعلام کرد که در این حملات ده ها کودک کشته و صدها کودک دیگر مجروح شده‌اند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز با بیان این که "اسرائیل حمله به غزه را ادامه خواهد داد"، مدعی شد: ما راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهیم و با پذیرش پیشنهاد آتش بس مصر این کار را کردیم اما حماس راهی به جز گسترش و تشدید حمله برای ما نگذاشته است.

در همین حال، شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد که حماس برای نخستین بار در دنیای عرب منزوی شده است. وی ادعا کرد: ما هیچ گزینه جایگزین نداریم. ما این کار (حمله) را نکردیم به این علت که انتخاب ما بوده باشد؛ علت این بود که ما انتخابی نداشتیم.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت فلسطین، شمار قربانیان تجاوزات صهیونیست ها به غزه ، به 193 شهید و 1420 مجروح رسیده است.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حالی امروز سه‌شنبه، سومین روز حضور خود در وین جهت یافتن راه‌حلی برای مسائل مهم باقی‌مانده در مذاکرات را ‌خواهد گذراند که دورنمای نرسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده (۲۹ تیر) و تمدید دوره مذاکرات برای مدتی کوتاه، دست‌کم به عنوان ابزاری برای وادار کردن طرف مقابل به امتیاز دادن جدی‌تر شده است؛ اما ادعا می‌شود، زنده ماندن مذاکرات هسته‌ای وین به ‌توافقی یکی، دو صفحه‌ای نیاز دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در حالی امروز سه‌شنبه، سومین روز حضور خود در وین جهت یافتن راه‌حلی برای مسائل مهم باقی‌مانده در مذاکرات را ‌خواهد گذراند که دورنمای نرسیدن به توافق تا مهلت تعیین شده (۲۹ تیر) و تمدید دوره مذاکرات برای مدتی کوتاه، دست‌کم به عنوان ابزاری برای وادار کردن طرف مقابل به امتیاز دادن جدی‌تر شده است؛ اما ادعا می‌شود، زنده ماندن مذاکرات هسته‌ای وین به ‌توافقی یکی، دو صفحه‌ای نیاز دارد.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن، خبرنگار و تحلیلگر آمریکایی المانیتور که رابطه نزدیکی با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی دارد، با اشاره به «دیدار طولانی و سازنده» کری و ظریف در روز دوم حضور کری در وین، از تلاش دو طرف برای یافتن گشایشی برای رسیدن به توافق هسته‌ای پیش از به سر رسیدن مهلت بیستم جولای خبر داده است.

کری و ظریف در ساعت پایانی روز دوشنبه، دیدار سه‌جانبه‌ای نیز با اشتون مسئول سیاست خارجی اروپا داشتند.

تحلیلگران به المانیتور گفته‌اند، فشارهایی هست که تا مهلت معین، حداقل یک گشایش سیاسی بر سر مسأله اصلی یعنی برنامه غنی‌سازی ایران به دست آید تا پس از آن راه برای توافق سریع بر سر دیگر مسائل هموار شود.

سوزان مالونی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا و کار‌شناس مؤسسه بروکینگز به المانیتور گفته که اگر قرار است توافقی شود، این توافق تا بیست جولای می‌تواند/ باید / خواهد به دست آید.

این مقام سابق آمریکایی گفته است، ‌اگر تهران نتواند تا این زمان عقب‌نشینی‌های لازم را بپذیرد، آنگاه چه چیزی می‌تواند این معادله را در شش هفته یا شش ماه آینده تغییر دهد؟

علی واعظ، تحلیلگر ارشد ایران در گروه بین‌المللی بحران نیز به المانیتور گفته ‌که احتمالا تا بیستم جولای توافقی به دست نخواهد آمد. آنچه‌ ممکن است به دست آید، یک گشایش است. اگر گشایشی سیاسی بر سر مسأله غنی‌سازی به دست آید، جزئیات اجرایی باقی توافق جامع هسته‌ای را می‌توان نسبتا به سرعت و در‌ چند هفته نهایی کرد. اگر موضوع غنی‌سازی حل شود، همه مسائل دیگر حل خواهد شد.

این در حالی است که یکی دیگر از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده گفته ‌که تمدید دوره مذاکرات تقریبا قطعی است. رابرت اینهورن، مشاور ارشد خلع سلاح در تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا به المانیتور گفته ‌که اکنون مذاکره‌کنندگان برای توجیه تمدید مذاکرات در نزد دیگران و از جمله کنگره باید تا حد امکان مذاکرات را به پیش ببرند.

به باور وی، از اکنون تا بیستم جولای، ایالات متحده باید به دنبال دو هدف باشد؛ نخست اینکه تا آنجا که می‌شود در مذاکرات پیشرفت به دست آید تا بهتر بتوانند ادامه مذاکرات را توجیه کنند، زیرا می‌دانیم که اکنون در کنگره انتقاداتی از تمدید دوره مذاکرات وجود دارد و دولت می‌داند که پیدایش نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات می‌تواند به دولت کمک در توجیه ادامه مذاکرات کمک کند.

به باور وی، دومین هدف آمریکایی‌ها باید طراحی شرایط تمدید دوره مذاکرات به مفید‌ترین شکل ممکن باشد. وی ادامه داد، اگر گشایش سیاسی بر سر موضوعات اصلی به دست آید، ولی مذاکره‌کنندگان نیاز داشته باشند که برنامه اجرایی فنی پیچیده توافق را طراحی کنند، کاری که می‌شود کرد، این است که طرفین چهارچوب یک یا دو صفحه‌ای از توافق جامع را منتشر کنند.

المانیتور مدعی شده ‌که یک تحلیلگر نزدیک به تیم ایران نیز تأیید کرده ‌که طرفین به تهیه متنی تا بیستم جولای نیاز دارند تا نیاز احتمالی به تمدید کوتاه مدت مذاکرات را توجیه کنند. وی به شرط اعلام شدن نامش گفته ‌که «ما تا بیستم جولای به یک درک مشترک، مبنایی برای تمدید کوتاه مذاکرات برای چند هفته نیاز داریم».


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

احتمالاً در ادامه ظریف و اشتون و کری دیدارهای دو و چندجانبه با هم خواهند داشت. در صورت موافقت طرفین مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد. یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: در حال حاضر مذاکرات ادامه دارد و مطالبی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسد درباره هیچ موضوعی توافق نشده است

روز چهاردهم از ششمین دور مذاکرات ایران و شش کشور جهان به میزبانی وین بر سر برنامه هسته‌ای کشورمان به عنوان حساس‌ترین و سرنوشت‌سازترین مقطع از مذاکرات هسته‌ای در حالی با نشست «سید عباس عراقچی» و «مجید تخت روانچی» معاونان وزیر امور خارجه ایران با «ویلیام برنز» معاون «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا، آغاز شد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تمدید مذاکرات برای دوره‌ای چند هفته‌ای شدت گرفته است.

به گزارش «تابناک»، دوره تازه‌ای مذاکرات گسترده با هدف دستیابی به راهکاری جامع برای رفع چالش‌های پیش آمده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در حالی از اسفندماه سال گذشته در وین از سر گرفته شد که اکنون پس گذشت پنج دور از این گفت‌وگو‌ها، طرفین در دور ششم، مذاکرات تخصصی و بسیار پیچیده را در طولانی‌ترین دور این مذاکرات پشت سر می‌گذارند و با دستور کار نگارش توافق‌نامه و بحث و گفت‌و‌گو برای رسیدن به راه‌حلی همه‌جانبه‌نگر برای نقاط مورد اختلاف، مذاکرات استمرار یافته است.

در این دور از مذاکرات که از روز چهارشنبه یازدهم تیر ماه آغاز شد، افزون بر وندی شرمن، قرار است معاون وزیر خارجه آمریکا، ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه این کشور نیز ‌باشد. «سایمون گس»، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه انگلستان و سفیر پیشین انگلیس در ایران، عهده‌دار ریاست نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ است. «نیکلا دو ریویر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه، به تازگی در پی رفتن «ژاک اودیبر» به کاخ الیزه، عهده‌دار ریاست تیم فرانسه در گروه ۱+ ۵ شده است.

هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در گروه ۱+ ۵ نیز از سال ۲۰۱۰ تاکنون نماینده آلمان در کمیته سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا و نیز نماینده دائمی آلمان در بروکسل بوده است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، نمایندگی کشورش را در گروه ۱+ ۵ و وانگ چون، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه چین نیز نمایندگی این کشور در گروه ۱+ ۵ را عهده‌دار است.

علاوه بر محمدجواد ظریف، وزیر امور خاجه کشورمان، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داو‌د محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند و یک تیم از مشاوران حقوقی از جمله امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز نیز تیم مذاکره کننده ایرانی را همراهی می‌کنند.

در سومین روز مذاکرات و پس از نشست‌های متعدد دو و چندجانبه، عباس عراقچی و هلگا اشمیت، معاونین ظریف و اشتون، وارد نگارش متن توافق نهایی یا‌‌‌‌ همان «برنامه جامع اقدام مشترک / Joint comprehensive plan of action» شدند؛ روندی که در روز سوم‌، هفت ساعت و نیم ‌تا واپسین ساعات روز جمعه ادامه داشت و تقریباً بخش عمده روز چهارم نیز متمرکز بر آن بود و هم اکنون در روز پنجم نیز در حال پیگیری است.

ناظران برقراری نشست‌های نگارش و استمرار این را دلیلی بر پیشبرد مذاکرات می‌دانند؛ اما در مقابل موارد قرار گرفته در پرانتز ـ که ظاهراً چشمگیر است ـ گواه اختلافات متعددی است که کار را برای رسیدن به توافق نهایی دشوار می‌کند و در این شرایط طرف غربی باید تصمیم‌ دشواری بگیرد و در قبال انعطاف عمل طرف ایرانی، از برخی خواسته‌های غیرمنطقی‌اش بگذرد.

در روز پنجم مذاکرات، طرفین مذاکره در حال مشورت داخلی بودند و عصر روز پنجم، هلگا اشمیت و عباس عراقچی با هم گفت‌و‌گویی دو ساعت و نیمه ‌داشتند. در روز ششم مذاکرات، نشست‌های کار‌شناسی در سایه دیدار محمدجواد ظریف و کا‌ترین اشتون برگزار ‌و روز هفتم نیز عراقچی و اشمیت برای نگارش ادامه توافق نامه رایزنی کردند و ظریف و اشتون نیز دیدارهایی داشتند.

در این میان، بیانات مقام معظم رهبری درباره نیاز برنامه هسته‌ای ایران و تأثیر اعلام این سیاست‌ها در روند مذاکرات با ۵+۱ از مسائلی است که گویا از امروز و در روند مذاکرات ارزیابی کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مسأله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آن‌ها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند؛ البته نخست از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی دیگر از سخنانشان تأکید کردند: البته ما به تیم مذاکره کننده کشورمان اعتماد داریم و مطمئن هستیم که آن‌ها به دست اندازی به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت ایران، راضی نخواهند شد و اجازه چنین کاری را نیز نخواهند داد.

ایشان مسأله تحقیق و توسعه در موضوع هسته‌ای را یکی دیگر از مواردی دانستند که باید قطعاً در مذاکرات رعایت شود و افزودند: یکی دیگر از موارد مهم که طرف مقابل، تکیه و حساسیت زیادی دارد، حفظ تشکیلاتی است که تخریب آن‌ها برای دشمن امکان پذیر نیست. آن‌ها درباره تأسیسات فردو می‌گویند، چون این تأسیسات قابل دسترسی و ضربه زدن نیست، بنابراین باید تعطیل شود که این سخن، خنده آور است!

در پایان روز هفتم مذاکرات، محمدجوادظریف از توافق طرفین بر سر 50 درصد متن توافق جامع سخن به میان آورد و حتی برخی منابع غربی امروز صبح از توافق بر سر ۱۰۰ درصد کلیات متن توافق نامه نهایی و مذاکرات درباره جزئیات مورد اختلاف خبر دادند.

در روز هشتم سفر وزرای امور خارجه شش کشور طرف مذاکره با ایران به وین قطعی شده و در روز هشتم مشخص شد که جان کری به همراه وزرای خارجه پنج کشور دیگر برای مذاکره راهی وین می‌شود و البته در نهایت مشخص شد وزیرامور خارجه روسیه و احتمالاً وزیرامورخارجه چین به این مذاکرات نخواهند آمد و لاوروف نیز علت عدم سفرش به وین را همراهی با پوتین عنوان کرده، هرچند برخی ناظران، علت واقعی را با اختلافات داخلی 1+5 بی‌ارتباط نمی‌دانند.

در روز نهم مذاکرات همزمان با نگارش برخی جزئیات پیش نویس توافق‌نامه نهایی و برگزاری نشست‌های دو و چند جانبه میان ایران، آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان، مشخص شد در این حضور وزرا، متن توافق نامه قطعیت نخواهد یافت و به واسطه پیشرفت نسبی مذاکرات علی رغم برخی اختلافات، قرار است مذاکرات در سطح بالاتری پی گرفته شود و در نهایت اگر نیاز به تصمیم حتی در سطح بالاتری بود، وزرای خارجه به پایتخت‌هایشان بازگردند و در صورت دستیابی به نقطه نظرات نزدیک به هم، مجدداً در واپسین روزهای باقی مانده تا 20 جولای راهی وین شوند.

در این میان در روز دهم مذاکرات مصادف با یازدهم جولای و بیستم تیرماه و در فاصله 9 روز تا به اتمام ضرب الاجل شش ماهه و در شرایطی که ظاهراً نگارش متن نهایی توافق‌نامه در حال پیشرفت است، خبرها درباره احتمال تمدید مذاکرات شدت گرفته و مشخصاً کنگره آمریکا در حال بردن مذاکره کنندگان آمریکایی به سمت این گزینه است؛ گزینه‌ای که هم مذاکره کنندگان ایران و هم طرف‌های غربی از جمله خود آمریکایی‌ها به عنوان گزینه مطلوبی از آن یاد نکرده‌اند.

در این میان برخی ناظران تصور می‌کنند احتمال دارد اصرار بر تمدید مذاکرات توسط برخی نمایندگان کنگره یک تقسیم کار میان دولت و کنگره آمریکا بوده باشد و مذاکره کنندگان آمریکا با همین حربه در واپسین روزهای مذاکرات در پی امتیازگیری بیش از عقلانیت باشند و همان بازی شاهین-قُمری را که محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه هشدار داده بود، در پیش گیرند.

در روز یازدهم مذاکرات نیز نشست‌هایی میان طرف‌های ایرانی و غربی برگزار شد و در نهایت اظهارنظرهایی منتشر شد که نشان می‌داد شکاف‌های عمیق همچنان وجود دارد.

با ورود جان کری به خاک اتریش در روز دوازدهم، عملاً برگزاری نشست‌های دوجانبه و سه جانبه کلید خورد؛ نشست‌هایی که مطابق با پیش بینی‌ها به منزله نزدیک شدن به توافق نهایی نبود و در نهایت پس از نشست ظریف و کری، ظریف با وزرای خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان و همچنین نشست‌های مستقل با همتایان اروپایی و معاون وزیرخارجه چین، اظهارات مثبتی از طرف‌های اروپایی شنیده نشد.

با خروج شبانگاهی وزرای خارجه اروپایی از وین و ادامه یافتن مذاکرات در روز سیزدهم با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارج اتحادیه اروپا، جان کری وزیرامورخارجه آمریکا و محمدجوادظریف وزیر امورخارجه ایران در روز سیزدهم به گفت و گو ادامه دادند و امروز نیز احتمالاً این نشست‌ها ادامه خواهد یافت و احتمالاً درباره اینکه امکان توافق در این دور وجود دارد یا مذاکرات برای چندهفته تمدید می‌شود، تصمیم گیری خواهد شد.

در این شرایط که در اقدامی غیرمنظره ویلیام هیگ نیز برای در اختیار گرفتن مسئولیتی دیگر از مقام وزرات امور خارجه انگلیس استعفاء داد، گمانه‌زنی رسانه‌های غربی پیرامون توافق چند هفته‌ای مذاکرات شدت گرفته است.


14:33- مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در حاشیه مذاکرات وین ۶، در گفت‌وگویی با شبکه العالم تأکید کرد که سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به وین باعث پیشبرد مذاکرات هسته‌ای بویژه بین محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و (کاترین اشتون) همتای اروپایی وی شد. شش کشور (گروه 5+1) مصمم به دستیابی به توافقی هستند که همگان و ایران را راضی کند. این پیشرفت به ویژه در مذاکراتی بود که بعد از ظهر دوشنبه بین ظریف و اشتون برگزار شد. مسائل مربوط به فردو و اراک مطرح است، و همچنین طرف ایرانی خواهان رهایی از تحریم ها است.

وی درباره امکان دستیابی به توافقنامه نهایی فراگیر بین ایران و گروه 5+1 تا روز بیستم ماه ژوئیه کنونی، اظهار داشت: این از امور دشواری است که نمی توان با وجود این اختلافات و شکاف موجود بین دوطرف درباره آن اظهار نظر کرد. اما معتقدم که گروه 5+1 مصمم است تا به توافق دست یافته و اختلافات را کنار بگذارد و این امر بی شک به سود ایران خواهد بود.

مایکل مان درخصوص احتمال تمدید مذاکرات بین ایران و گروه 5+1 بعد از بیستم ماه ژوئیه گفت: نمی‌خواهیم اکنون درخصوص تاریخ تخمین بزنیم. می‌خواهیم تمرکز کنیم و فراموش نکنید که ما شش روز زمان داریم و مصمم هستیم. ما متعهد هستیم تا به نتیجه ای برسیم که به نفع همگان باشد. چند مسأله وجود دارد که باید به طور قطع خصوصا از طرف ایران حل شود؛ ایران باید برخی از مسائل را حل کند و همچنین نگرانی‌های جامعه بین المللی را بین ببرد. مسائل حساس و اصلی مانند غنی سازی اورانیوم، مجتمع فردو و مجتمع اراک وجود دارد و ایرانی ها نیز به نوبه خود خواهان رفع فوری تحریم ها هستند، و نمی خواهند این تحریم ها بعد از یک برهه زمانی برداشته شود. یک سری سوالات واضح و مسائلی وجود دارد که باید درخصوص آنها اقدام کنند.

سخنگوی اشتون درباره مطالب رسانه‌ها به نقل از دیپلماتهای غربی درخصوص تعلیق غنی سازی و کاهش تعداد سانتریفوژها به حدود 9400 دستگاه گفت: همه آنچه (رسانه ها) می گویند گمانه زنی است که چه بسا واقعیت نداشته باشد. واقعیت در اتاق مذاکرات است.

14:30- شبکه خبری وال استریت ژورنال گزارش داد، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه)، گفت: ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: روند مذاکرات پیشرفت داشته است اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است. ما مشاهده کرده‌ایم که مذاکره‌کنندگان به سختی کار می‌کنند تا بتوانند راه‌حلی بیابند یا پلی برای رفع اختلاف‌های مهم ایجاد کنند. ایران در مذاکرات جدی بوده و انعطاف پذیری نشان داده است.

14:15- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پس از سه دور مذاکره با همتای آمریکایی خود در جمع خبرنگاران گفت: تبادل نظرهای خوبی داشتیم و نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم. تلاش ما پایان دادن به بن بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده است و تلاش می کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم.

ظریف تبادل نظرها با همتای آمریکایی اش را خوب توصیف کرد و گفت: نیازمند مباحث جدی در سطح مدیران سیاسی هستیم.

یک عضو تیم مذاکره کننده نیز پیش از این به ایرنا گفته بود هنوز اختلافات درباره موضوعات اصلی ادامه دارد ولی در صورتی که طرف مقابل زیاده خواهی نکند توافق صورت خواهد گرفت.

13:55- سید حسین موسویان دیپلمات و سخنگوی اسبق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در یادداشتی در نشریه فایننشال تایمز به بررسی مسیر پیش‌روی مذاکرات ایران و گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای کشورمان پرداخت. در این یادداشت آمده است: تا روز یکشنبه دنیا شاهد این خواهد بود که آیا ایران و شش قدرت جهانی راهی به سوی حل صلح‌آمیز بحران موجود بر سر برنامه اتمی ایران دست خواهند یافت. پس از توافق موقت نوامبر سال گذشته، ایالات متحده و قدرت‌های متحد جهانی آن نبایستی شانس دستیابی به یک توافق جامع را از دست بدهند. اگر گفتگوها شکست بخورد برای منطقه و فراتر از آن خطرات بسیاری وجود دارد و اگر توافقی بدست آید نیز حاصل (و منافع) بسیاری خواهد داشت.

با این حال موانع عمده‌ای باقی مانده است.اول از همه تقاضاهای مطرح از ایران برای تعهد نسبت به الزاماتی فراتر از معاهده منع اشاعه هسته‌ای است. این موارد شامل تعطیل کردن سایت غنی‌سازی فردو، به عنوان یک منبع بالقوه (تولید) اورانیوم دارای غنای لازم برای ساخت تسلیحات، تعدیل و اصلاح راکتور آب سنگین، برای کاهش توانایی آن برای تولید پولوتونیومی که می‌تواند برای ساخت سلاح به کار گرفته می‌شود و پذیرش رویه‌های نظارتی فراتر از پروتکل‌های بین‌المللی است. ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان - موسوم به گروه 1+5 - همچنین به دنبال این هستند تا مانع این شوند که ایران سوخت مورد نیاز برای نیروگاه‌های هسته‌ای خود را تولید کند، بر سر فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط با برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ممنوعیتی اعمال کنند و قابلیت موشکی ایران را محدود کنند.

نهایتا، گروه 1+5 تأکید دارد که اجرای تمامی بخش‌های این توافق (جامع) خاصه در بحث برچیدن و حذف تحریم‌ها می‌تواند برای 20 سال به درازا بکشد. به عبارت دیگر، از ایران خواسته شده است تا امتیازهای عمده‌ای را ارائه کند، (آن‌هم) در مقابل یک قول (وعده) که تحریم‌ها طی دو دهه آتی کاهش یافته و تضعیف شوند. این نه یک امر واقع‌گرایانه و رئالیستیک است و نه در دراز مدت به نفع منافع گروه 1+5 است.

دولت ایران با پذیرش این خواسته‌ها - که اولین تعامل با آمریکا پس از دهه‌ها دشمنی است - دست به یک خودکشی سیاسی می‌زند. فراتر از آن، دوره زمانی دو دهه‌ای برای اجرای این توافق می‌تواند تمامی این سازوکار و قرارداد را در معرض خطر قرار دهد، و آن را وابسته به و متأثر از تغییرات سیاسی رخ داده در تهران و واشنگتن می‌کند.

(در این وضعیت) مقداری رئالیسم و واقع‌گرایی مورد نیاز است. توافق موقت (ژنو) برای این حاصل شد که ایالات متحده سیاست غیرواقع‌گرایانه خود در مورد "غنی‌سازی صفر" را به کناری نهاد. ایران نیز ایستار و موضع خود را تغییر داد. ایران آماده است تا حداکثر سطح شفافیت را بر مبنای قواعد ان.پی.تی بپذیرد. حتی آماده است تا در مورد برخی اقدامات موقت و داوطلبانه فراتر از قواعد ان.پی.تی منعطف باشد، که شامل مواری همچون ارائه تضمین‌های اضافی در مورد عدم انحراف برنامه هسته‌ای آن به سوی تسلیحاتی شدن است.

علاوه بر آن، همانطوری که در پیشنهاد ارائه شده از سوی دانشمندان هسته‌ای دانشگاه پرینستون مطرح شده است، تغییرات تکنیکی و فنی در طراحی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک می‌تواند مواد استحصالی از آن را که قابلیت استفاده در بمب اتمی داشته باشند را حذف کند. از این طریق پولوتونیوم تولیدی آن طی یک سال می‌تواند به کمتر از یک کیلوگرم که بسیار کمتر از 8 کیلوگرم مورد نیاز برای ساخت یک بمب است کاهش یابد.

اما تقاضا برای تعطیلی تأسیسات زیرزمینی فردو تا زمانی که واشنگتن و اسرائیل اصرار دارند که برای جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران "تمامی گزینه‌ها روی میز است" امری غیرواقع‌گرایانه است. فردو تنها تأسیساتی است که می‌تواند خارج از محدوده و توان حملات نظامی اسرائیل و آمریکا باشد.

پرچالش‌ترین موضوع توافق بر سر ظرفیت غنی‌سازی ایران مطابق با نیازهای عملی ایران برای نیروگاه‌های هسته‌ای غیرنظامی و راکتورهای تحقیقاتی صلح‌آمیز آن است.

برای حل این نزاع و اختلاف، گام‌هایی باید مورد مورد توافق قرار گیرد که بتوانند وجهه دو طرف را حفظ کنند، مواردی همچون محدود کردن سطح غنی‌سازی اورانیوم تا کمتر از 5 درصد خلوص، نگهداری حداقل میزان ممکن از از اورانیوم غنی‌سازی شده، و استفاده از سایت فردو به عنوان تأسیسات تحقیق و توسعه برای خنثی کردن تهدید نظامی. علاوه بر آن، هر دو طرف می‌توانند در مورد تعیین یک بازه زمانی چندساله برای جایگزینی نسل اول سانتریفیوژها با تعداد کمتری از سانتریفیوژهایی است که کارایی بهتری داشته باشند، توافق کنند. در این دوره انتقالی، تمامی قابلیت غنی‌سازی فعال ایران در حد نیازهای عملی ایران محدود خواهد شد.

در توافق نهایی، طرفین باید بر روی یک طرح گام به گام مبتنی بر اقدامات متقابلِ متناسب توافق کنند. برای مثال، این یک امر حیاتی است که پیش از اینکه دوره ریاست جمهوری اوباما پایان پذیرد، تحریم‌های عمده برچیده شوند. و گفتگوهای مستقیم بین ایران و ایالات متحده برای هرگونه توافق لازم و ضروری است.

در شرایطی که سوریه و عراق در آستانه فروپاشی هستند و افغانستان شاهد هرج و مرج داخلی است، فزونی تروریسم افراطی سنی یک تهدید فوری و سنگین برای منطقه و کشورهای 1+5 ایجاد می‌کند. واشنگتن و تهران - دو رهبر مرکزی بین‌المللی و منطقه‌ای - منافع متقابل مستحکمی برای همکاری در این بحران‌ها دارند. اگر توافق جامع حاصل شود، موانع عمده موجود بر سر این راه از بین می‌روند.



13:59- سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت و گو با خبرگزاری کیودو در وین گفت: تهران هر طرحی برای تعلیق جزیی تحریم ها به عنوان گامی اولیه پیش از لغو کامل آنها را رد می کند چرا که تحریم ها باید یکباره و تمام و کمال لغو شود. اگر آنها انتظار دارند ایران تدابیر برگشت ناپذیر را انجام دهد، آنها (گروه 5+1) نیز باید انجام تدابیر برگشت ناپذیر را در دستور کار قرار دهند و تحریم ها باید یکباره و تمام و کمال لغو شود. آنها ترجیح می دهند ابتدا تحریم ها را تعلیق کنند سپس آن را لغو کنند؛ اما این موضوعی است که ما آن را نمی پذیریم.

عراقچی همچنین با یادآوری اینکه تمدید دوره مذاکرات برای یک یا دو هفته دیگر ممکن است، گفت: مذاکرات با جان کری وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه مفید بوده است، اما هنوز در مورد مسائل کلیدی پیشرفتی حاصل نشده است.

وی خاطرنشان کرد: لغو همه تحریم ها به صورت یکباره مورد نظر ماست، اما حقیقت این است که به یک برنامه زمان بندی نیاز داریم که شامل (چگونگی) تدابیری باشد که ایران باید انجام دهد و طرف مقابل بر اساس آن باید به (چه) تدابیری عمل کند. بنابراین اینکه چطور این تدابیر را در برنامه زمان بندی با یکدیگر هماهنگ کنیم، به خودی خود امری دشوار است.

13:50- شبکه خبری وال استریت ژورنال، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست روزانه خود با خبرنگاران روز گذشته (دوشنبه)، گفت: ایرانیان در مذاکرات جامع در یک راه جدی وارد شده‌اند و در محتوای مذاکرات انعطاف‌پذیری‌هایی از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: روند مذاکرات پیشرفت داشته است اما هنوز اختلاف‌های مهمی میان طرف‌های مذاکره‌کننده باقی مانده است. ما مشاهده کرده‌ایم که مذاکره‌کنندگان به سختی کار می‌کنند تا بتوانند راه‌حلی بیابند یا پلی برای رفع اختلاف‌های مهم ایجاد کنند. ایران در مذاکرات جدی بوده و انعطاف پذیری نشان داده است.

13:40- به گفته مقامات آمریکایی، جان کری صبح سه شنبه مجددا در کنفرانسی خبری با خبرنگاران شرکت خواهد کرد.

13:35- گلوبال پست، ‌سرنوشت مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 پس از دو روز مذاکرات سخت و فشرده  نامعلوم مانده است. «جان کری» وزیر امور خارجه در سخنانی گفت: ما در میان مذاکرات فشرده با ایران برای کنترل برنامه هسته‌ای آن قرار داریم و مذاکرات بسیار دشوار است.

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی هنوز کارهای بسیاری برای انجام باقی مانده است. آخرین مهلتی که برای حصول توافق میان ایران و 5+1 پیش از این تعیین شده است، یکشنبه آینده(20جولای) می‌باشد. در صورت موافقت طرفین مهلت مذاکرات تمدید خواهد شد. واشنگتن معتقد است که در برهه حاضر ایران باید تصمیمات دشواری اتخاذ کند و رسانه‌های ایران عکس این موضوع را اعتقاد دارند.

13:20- یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در وین با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در رسانه های غربی درخصوص موضوعات مورد توافق با ایران گفت: در حال حاضر مذاکرات ادامه دارد و مطالبی که از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است. تا زمانی که مذاکرات به پایان نرسد درباره هیچ موضوعی توافق نشده است.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ادامه داد: تمام ارقام و جزییاتی که در رابطه با سانتریفیوژها و ظرفیت تولید سوخت ایران مطرح می شود ساخته و پرداخته ذهن برخی از رسانه‌ها در غرب است و صحت ندارد. این خبرسازی‌ها برای فضاسازی و تاثیرگذاری بر مذاکرات انجام می‌شود.

روزنامه نیویورک تایمز امروز نوشت: یک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در گفت وگویی با این روزنامه روز دوشنبه اعلام کرد ایران می تواند توافقی را بپذیرد که ظرفیت اصلی این کشور برای تولید سوخت هسته‌ای را برای چندین سال متوقف کند. ایران می خواهد به صورت گام به گام تحریم ها لغو شود و ایران این پیشنهاد را در وین در مذاکرات پشت درهای بسته اعلام کرده است.

13:16- در ادامه مذاکرات ایران و 1+5، معاونان سیاسی ایران و آمریکا دقایقی قبل با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار پس از انجام سه دور رایزنی بین جان کری و محمد جواد ظریف وزیران خارجه‌ آمریکا و ایران در دو روز گذشته و در چهاردهمین روز مذاکزات ایران و 1+5 انجام شد. در این نشست سید عباس عراقچی، مجید روانچی و ویلیام برنز و وندی شرمن حضور دارند.

13:15- خبرگزاری ایتارتاس، این منبع نزدیک به مذاکرات اضافه کرد: مذاکرات میان ایران و ایالات متحده به صورت فشرده انجام شده است اما تغییر قابل توجهی در مواضع دو طرف به وجود نیامده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مباحثی را بر اساس انگیزه‌ها و امتیازهای خود مورد بحث قرار داده‌اند اما تغییرات واقعی و بنیادین در مواضع آنها به وجود نیامده است. جان کری در گذشته اعلام کرده است که این احتمال وجود دارد که تا امروز 15 جولای در وین به سر ببرد. طرف‌های مذاکره کننده باید آمادگی خود را برای کار 24 ساعته در جهت پیوند و ایجاد پلی میان مواضع طرفین اعلام کنند تا بتوانند به یک نتیجه مشترک دست یابند.

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون نیز گفت: ما بسیار دشوار کار می‌کنیم هنوز بر روی نگارش پیش‌نویس متن توافق کار می‌کنیم اما هنوز گفت‌وگوها و اختلافات جدی و آشکاری وجود دارد که باید به سرانجام برسد. ما اکنون تلاش می‌کنیم که این اختلافات را به پایان برسانیم.


برچسب‌ها:
تاریخ : برچسب:,
نویسنده : امیر حسین امیری

عدم موفقیت وزرای خارجه گروه ۱+ ۵ در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، تأکید مقامات ایرانی و آمریکایی بر باقی بودن اختلافات مهم در مذاکرات، دومین روز دیدار و گفت‌و‌گوی جان کری با محمد جواد ظریف، اظهارات وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع هسته‌ای ایران و تحلیل یک روزنامه پاکستانی از توافق هسته‌ای ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعاهای وزیر خارجه انگلیس درباره مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای

به ادامه مطلب مراجعه کنید.


برچسب‌ها:
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد
آخرین مطالب